Jak správně začít s běháním?

55

Běhání – jak hezky to zní. Pokud začínáte běhat, o to hůř se běhání dělá. Začátky jsou všude těžké a běhání není výjimka.

Jak vlastně správně začít s běháním? Nejdřív bychom si měli najít vhodnou běžeckou obuv a trasu, abychom zbytečně nenamáhali kolena a klouby. Ve sportovních prodejnách nebo na internetu najdete spoustu dobré obuvi na běhání. Trasa by měla být nejlépe travnatá, tedy měkká. Rozhodně nedoporučuji běhat po asfaltu, to si kolena a klouby zničíte.

Pokud už máte vybranou trasu a vhodnou běžeckou obuv a minimálně 0,5l vody, může vyrazit běhat.

Jak začít s běháním? Běhání můžeme zahájit tím, že si protáhneme všechny svaly na nohu i na rukou – provedeme tzv. stretching. Svaly zvolna zahřejeme například mírným poklusem na místě, a pak můžeme vyrazit. Pěkně pomalu, žádné násilí. Chcete si zacvičit, rozproudit krev a spálit pár tuků, nikoli se u běhání zničit.

Pokud chceme začít s běháním, neměli bychom se přeceňovat a dávat si velké vzdálenosti. Ze začátku bude stačit, když si zvolíme 5-10 minut běhu s přestávkami. Poté může běh vystřídat rychlá chůze, a pak když nabereme dech, můžeme zase pomalu vyrazit. Běhání provádějte s citem, ten Vás povede tak, aby to pro Vás bylo co nejlepší. Pomalu pak zvyšujeme svou kondici a tím i čas, který uběhneme najednou. Po nějaké době se můžeme běhání věnovat i hodinu. Při běhání(obzvláště v začátcích) může nastat problém s rytmem dýchání, což způsobuje pálení v puse, hrdle apod. Co s tím?

Nejdřív si najděte své tempo (každý má tempo jiné). Rytmus při běhání můžete získat tak, že si najdete písničku, která má stejný rytmus. O moc líp se běhá do rytmu, který Vám vyhovuje. Asi nejlepším a nejmodernějším způsobem je běhání s mp3 přehrávačem, kam si můžete nahrát oblíbené písničky.

Běhání pomáhá spalovat tuky z celého těla už po 20 minutách. Pokud běháte 3x týdně, je to ideální způsob na tvarování postavy. Běhání spaluje tuky jak z bříška, noh, tak zadečku a přitom pomáhá srdíčku držet se v dobré kondici.

Běháním nejen hubneme, ale zvyšujeme svou kondici. Běhání nám pomáhá udržet se v dobrém zdravotním stavu, navozuje dobrou náladu a v neposlední řadě – 1vyčistí hlavu od stresu.