Aktivním pohybem ke zdraví

191

Pravidelný pohyb přispívá nejen ke zkvalitnění života, ale je pro organismus prospěšný i v mnoha dalších ohledech.

Výhody pohybu

Pohyb pomáhá přirozeným způsobem odbourávat stres, odbourává nadbytečné látky vytvořené vlivem stresu, uvolňuje napětí svalů a přispívá k produkci přirozených antidepresivních látek v organismu. Pohyb působí preventivně proti srdečním a cévním onemocněním a přispívá ke snížení tělesné hmotnosti. Posiluje činnost cévního systému a plic, což přispívá ke zvýšení přísunu kyslíku a důležitých živin pro buňky.

Jak zařadit pohyb do života

Chcete-li začít s pravidelným cvičením, je nutné vytvořit tréninkový plán a pak se podle něj řídit. Pohyb je prospěšný v jakékoli intenzitě a stačí jej zejména na po delší přestávce provozovat bez velké zátěže, ale pravidelně. Důležitá je i rozmanitost, není vhodné tělo zatěžovat jednostranně, ale kombinovat více sportovních aktivit. Například chůze během výletů do přírody a pravidelný lehký fitness trénink představují vyvážený cvičební program. Aktivní odpočinek při chůzi lesem, práci na zahradě či golfu patří také mezi prospěšné sportovní aktivity.

Jak dlouho a jak často cvičit

Není nutné cvičit každý den, stačí, když si najdete čas alespoň třikrát týdně. Snažte se využít každou příležitost k pohybu, čas strávený pohybem se sčítá a každá chvilka je dobrá. I krátká chůze na zastávku autobusu nebo do schodů je prospěšná a přispívají k vaší celkové tělesné pohodě.

Cvičení s nízkou nebo střední zátěží se podílí na snižování tělesné hmotnosti. Intenzivní pohyb zase napomáhá v utváření celkového zdraví včetně snižování tělesné hmotnosti. Optimální intenzita cvičení se pozná podle toho, že při něm dýcháte hlouběji a rychleji než obvykle, ale přitom nelapáte po dechu. Pokud jste schopni vést při cvičení konverzaci, je intenzita cvičení přijatelná a můžete ji postupně zvyšovat. Cvičební program tři- až pětkrát týdně po dobu 30 a více minut je dostačující.

Další pohybové aktivity

Cvičení je vhodné doplnit o další pravidelné pohybové aktivity. Jednou z nich je pěší turistika, která nevyžaduje žádnou speciální výbavu ani dovednosti a je možno ji vykonávat kdykoliv a kdekoliv. Pěší turistika využívá přirozeného lidského pohybu, který fyzicky zatěžuje celý organismus, a zlepšuje tak zdraví a fyzickou kondici. Pohyb na čistém vzduchu a v přírodě má pozitivní vliv na fyzický i duševní stav člověka. Po přiměřené fyzické námaze se člověk cítí uvolněně, je výkonnější a také odolnější proti stresu.

Na pohybové aktivity byste neměli zapomenout ani o dovolené a vybírat ji tak, aby umožňovala i aktivní odpočinek a relaxaci. Ideální volbou jsou velké sportovní areály v atraktivních přírodních destinacích, které nabízejí nejen možnost výletů do přírody, ale i všestranné sportovní vyžití. Jedním z takových areálů je areál Lipno Point na břehu Lipna, který nabízí mnoho příležitostí pro aktivní odpočinek. Mimo výletů do přírody, koupání a vodních sportů je zde také sportovní areál, kde je fitness centrum a je možné zde hrát raketové sporty nebo využít golfového simulátoru či lezecké stěny. Po sportování pak můžete načerpat síly a odpočinout si v relaxačním wellness Lipno centru.